Photobucket

Saturday 15 December 2012

Sains dan Islam

Untuk slide penuh sila klik sini

sains dan islam

2 comments:

  1. Sains Islam pada asalnya bertujuan untuk melepaskan kreativiti, untuk memulihkan tradisional kategori tauhid (perpaduan), ilmu (pengetahuan) dan khalifah (manusia sebagai pemegang amanah) sains berdasarkan pandangan alternatif, salah satu yang tidak modenis dalam orientasi, iaitu. , dirangka di sekitar nilai negara-bangsa, reduksionisme, individualisme metodologi, materialisme, dan peluasan ketenteraan. Sains Islam juga akan mewujudkan kesedaran sains - mentaliti siasatan, mencari pengetahuan (spiritual dan fizikal) dan menggunakan tradisi untuk mencipta masa depan yang baru, tidak ada seorang pun yang memindahkan masa lalu ke masa kini. Sains dildalam dunia Islam ini sering dikacau bilaukan oleh orang Barat kerana mereka tidak takut untuk melihat Islam itu bangun kembali. walau bangaimanapun sains dan teknologi Islam masih lagi berkembang hingga kehari ini.

    ReplyDelete
  2. Dalam slide yang saya lampirkan ini adalah berkaitan dengan sains dan Islam. Objektif slide ini adalah membincangkan konsep sais dan pengertian sains dalam tradisi Islam selain membincangkan berkaitan dengan metodologi yang diguna pakai dalam sains Islam dan ciri-cirinya. Slide ini boleh diterangkan sebagai keseluruhan pembelajaran kursus sains dan teknologi dalam tamadun islam.
    Islam adalah sebuah agama yang amat mementingkan budaya ilmu dan menyeru umat agar menjauhi lembah kejahilan. Antara jalan utama yang menggalakkan budaya ilmu dan menghindarkan umat daripada lembah kejahilan.. begitu pentingnya ilmu sains dan teknologi dalam Islam telah dibuktikan dengan penciptaan banyak artifak yang sangat penting dalam dunia sains dan teknologi masa kini.

    ReplyDelete